Av Jesper & Lisa - 2 augusti 2012 00:44

Wille sa när vi kom hit första gången att det var mycket uteliggare i SF. Jaha tänkte vi, idag förstod vi vad han menade.

Har aldrig sett så många människor ligga på trottoaren eller gå runt med sin vagn. Inget roligt alls, såfort man kom lite utanför turistshoppingen så var det som att trycka på en knapp.

Tog ingen bild, kändes inte helt ok.

Av Jesper & Lisa - 31 juli 2012 19:09

Efter besöket på Hearst Castle fortsatte resan uppför Highway 1. Det var lite dystert i bilen då vi var besvikna på utsikten. ja ni hörde rätt! Besvikna! Det var tjock dimma och man såg verkligen ingenting. Jaha kul, tänkte vi... Lite längre fram lättade dock dimman lite och vi hamnade på en plats där många bilar hade stannat. Här måste det vaara något speciellt sa vi och gick ur.

OJ OJ OJ!

Förmodligen en av världens vackraste stränden låg nedanför oss. Lite ala Grease när Sandy springer till sin Danny på stranden i en sång. Turkost vatten, ett vattenfall och underbar strand. Synd att det var en ganska omfattande och riskfylld färd att ta sig ner dit.

Dimman fortsatte sedan efter den vackra platsen, men vi kände att vi fick ut mer än vd vi hade väntat oss, så det gjorde inget med dimman.

Underbart!

Fint vattenfall!

Utkiksplats en kort bit ifrån stranden där det hade bott en familj i början på 1900-talet.

Kram från oss. Vi ses i San Francisco!

Av Jesper & Lisa - 31 juli 2012 17:21

Idag på vår resa uppför Highway 1 så stannade vi vid Hearst Castle, ett "slott" som William Rudolph Hearst lät bygga till sig när han tröttnade på att tälta på sin familjs ägor.

Huset ligger högst upp på en kulle så för att ta sig dit så var det en bussresa på ca 15-20min. Vår guide berättade senare att när de bygge detta hus så fraktades allt upp med traktorer som gjorde i runa slängar 1 mph. Det tog alltså lite tid att få upp allt byggmaterial. Då var inte vägarna asfalterade heller.

Huset är byggt för att efterlikna ett medelhavskt palats, kan man väl tycka att han lyckades med. Tillsammans med sin arkitekt så jobbade de på detta bygge 28 år.Tyvärr blev det aldrig klart då William dog vid den tiden. Det mesta av utsmyckningen är gammalt som köptes från över Atlanten. Minst 500 år gammalt, ibland flera tusen. Så att gissa på att det kostade en del att bygga och att det är värt några kronor till dag är väl inte så svårt.

Allt är dessutom jordbävningssäkert, då allt byggdes på orolig mark. Allt de ni ser på första bilden som ser ut som byggstenar, är egentligen fejk. Det är betong som de mejslat ur för att de ska se ut som fogar. Just för att kunna göra det säkert för jordbävningar.

Den tur vi fick inomhus var väl ok men inte spektakulär, gammalt skit, dyrt skit men ändå gammalt. Det var utomus vi hade den största behållningen av vårt besök. Vilket läge huset var byggt på och området de lyckades skapa var inte helt fyskam heller.

William hade också en förkärlek till djur därför så skaffade han ca 170 exkotiska djurarter till sina ägor. Många strövade fritt såsom zebror och giraffer, medans andra var inhängnade, isbjörnen. Zebrorna finns tydligen kvar än idag men vi lyckades inte på syn på någon.

Detta är en bild över det stora huset tillika Williams bostad. Notera att detta bara var en av hans många bostäder. Han ahde tillexempel ett riktig slott i Frankrike.

Trädgårdarna var jättefina.

Här är en av de tre "bungalowsen" som finns på platsen. De byggdes åt de tre håll som gav vackrast utsikt och döptes till det man såg. Mot bergen, mot solen och mot havet. Fast något ballare uttyck på spanska, kommer inte ihåg.

Den enda utomhuspoolen Neptune, ja en enda pool. Men det kanske räcker när den ser ut såhär? Ingen som använder den idag tror jag, skulle gärna tagit ett dopp.

Hade byggde även en inomhuspool Romane. Notera ljusinsläppet i mitten på rummet. Det kommer från glasbetongblock som de fällde in i tennisbanan som ligger på taket av poolen.

Vi har många fler bilder på spektaklet men de tar vi hemma sen. Kul och sevärd tur, hade kanske provat någon av de andra turerna. Våran gick igenom tre stora rum, det fanns köken och övervåning att välja på också. Men detta var den som rekommenderades för förstagångbesökare.

Av Jesper & Lisa - 30 juli 2012 07:22

Men oj vad överraskade vi blev när vi stannade vid vårt hotell! Vilken fin liten fiske-/turistort det här är. Ännu bättre blev det när vi kom ner till ortens lilla centrum.

En bild tagen vid hotellet

Samma här vid hotellet, vilken utsikt! (ja jag menar han i jackan)

Fiskebyns lilla båthamn, man fick tyvärr inte gå ut på bryggorna.

Mitt ute i vattnet så reste sig detta "berg", skitball. Mycket finare i verkligheten.

Vid en av pirerna man kunde gå ut på så gömde sig den här rackaren. Blev jätteförvånade när vi tittade ut över kanten, vi hade hört de andra lejona men trodde inte att det skulle vara något såhär nära. Han/hon var en riktig linslus som bara satt där och njöt av alla kameror (eller något annat, såg ut som hon/han posade i alla fall). Lisa hade hoppats få se ett sjölejon på resan och vi behöve inte leta så länge. Ute i vattnet på en liten ö satt polarna och pratade.

Dags att snusa, imorgon ska vi till Hearst Castle, ska bli kul!

Av Jesper & Lisa - 30 juli 2012 07:16

På väg ut från LA så såg vi ett stort moln av rök. Jaha skogsbrand tänkte jag. Vlket var ett helt rätt antagande. Efter ett par mil när vi kom fram till branden så visade det sig att det var precis bredvid vägen. Som tur är så var det inte på vår sida av vägen.

De hade stängt av mötande trafik och gissa om kön samlade på fort. När vi körde förbi så slutade inte bilkön förns 6km senare, men kön byggdes på hela tiden. 3 mil senare så kändes det som om kön hade byggt ikapp oss då bilar körde väldigt långsamt i motsatt färdriktining. Ni kan ju tänka er tiden det tog för de stackarna att ta sig hem...

Av Jesper & Lisa - 29 juli 2012 19:42

Ny burgare!

Har fått lite rekommendationer om burgare innan vi åkte. Detta var en till av de som jag bara var tvungen att prova, mycket god! Inte som riktigt som Vegas dock. Bröden av så fina här borta. Varför finns de inte i Sverige!?

Av Jesper & Lisa - 29 juli 2012 18:53

När man är i LA så måste man ju kolla upp skylten med stort S. Vilket vi såklart gjorde.

Det här så nära man kan komma skylten utan att bryta mot några regler, vilket jag ville. Men inte min kära fru. Att ta sig hit var inte det lättaste. Vägarna upp i den här delen av hollywood var jättesmala inte enkelriktade och kurviga som få. Svängde fel en gång, det tog oss ner till början igen. Så det var bara börja jobba sig uppåt igen. Vi tog oss fram tillslut i alla fall.

Av Jesper & Lisa - 29 juli 2012 17:56

Hello ladies... och ni andra!

Idag har vi besökt Universal Studios. Ascoolt! Vi började med att åka en tågtur genom Universals inspelningsscener. Man fick se hur "städer" var uppbyggda för att likna verkligheten så mycket som möjligt. Vi fick åka igenom en simulator där King Kong bråkade med dinosaurier i djungeln. Då hade vi 3d glasögon på oss och jag blev nerstänkt med dinoslem (vatten) Det var lite läskigt, då det kändes som att hela tåget hängde i ett träd och vi hela tiden hasades ner. Nej det var inte läskigt (Jesper). Tydligen världens störtsa 3D grej.

Här är vi i "New York". Städerna var väldigt flexibla. Man kunde flytta runt det mesta och hela staden står på ett elnät för att kunna flytta runt allt. Det är hur många flmer som helst som spelats in i dessa fejkstäder, lite kul. Man får hålla ögonen öppna och se om man kan känna igen sig i någo film.

Wisteria Lane till er DH-lovers. Hela gatan fanns uppbyggd hos Universal. Eftersom serien pågått så många år så är det väl ekonomiskt försvarbart. Frågan är ju om det får vara kvar nu när det är slut. VI fick se den i alla fall. Fick dock inte hälsa på...

Här åkte vi förbi en plygplanskrasch. Kraschen är från filmen war of the worlds med Tom Crusie. Det är ett riktig plan osm de fraktade dit och förstörde. För att få dit bakdelen så fick de ta hjälp av helikoptrar.

Här filmades många Ghost Wisperer avsnitt in. Lusthuset på mitten av torget är med mycket i serien. Stadshuset har varit med i många andra filmer. I Back to the future så satt det en klocka påp huset. Som de fick plocka ner för att spela in Ghost whisperer.

Blir uppäten av The Shark, han ser dock ganska snäll ut.

Jesper nördar med Transformers.

Mini-show med Marilynn, trodde hon var dör men icke!

Jesper biffar upp sin bredvid lille Vin Diesel.

Det var en rolig upplevelse, även om vi inte åkte några av turerna, Lisa var lite skraj. Så det var inte värt 60 min i kö. Fick ju åka på Universal Touren som är den viktigaste när man är där. Nu är det dags för frukost, sen lämnar vi LA för denna gång.

/JeppeLisa

Hej! Vi är Lisa & Jesper. Nygifta ger vi oss iväg på bröllopsresa till USA. Följ med oss!